استفاده از محتویات این وبگاه با ذکر منبع مجاز است

۱۳۹۲ آبان ۵, یکشنبه

گروه 143 ما تلاش می کنیم موسیقی افغانستان را باموسیقی غربی میکس کنیم




گروه هنری 143 درسال 2008 میلادی آغاز به کار نموده است. این گروه توسط یک جفت هنری موفق یعنی خانم پرادایس وآقای دایورس ایجاد شده است این گروه رپ ، هیپ هاپ ، آر اند بی وپاپ میخوانند.این گروه بیشتر از غرب الگو برداری میکنند و بیشتر الگوهای شان خواننده های غربی هستند. و این گروه تلاش میورزند تا موسیقی افغانستان را با هنر غرب میکس کنند . درپایان گفت وگو من را با خانم پرادایس و آقای دیوارس  از گروه 143 میخوانید.

خانم پرادایس و دایورس کیست کوتاه در مورد زندگی خود بگوئید؟
سلام ، اسم من پارادیس است در ایران شهر اصفهان متولد شدم و در سال 2007 به کشورم افغانستان – هرات برگشتم. سال 2010 به دلایل مشکلات امنیتی و کیفیت کارها مجبور به ترک دوباره ی کشورم با نامزدم شدم.
سلام، من دایورس هستم در ایران شهر مشهد متولد شدم و در سال 2003 برای ادامه ی تحصیل به کشورم افغانستان – هرات برگشتم. فارق التحصیل رشته ی کامپیوتر ساینس از دانشگاه هرات هستم و همچنین به مدت دو سال در همان دانشگاه تدریس کرده ام. سال 2010 به دلایل مشکلات امنیتی و کیفیت کارها مجبور به ترک دوباره ی کشورم با نامزدم شدم.

از چه زمانی به موسیقی رو آوردید و سبک هنری شما چیست؟  
پارادیس: شروع کار هنری من  از زمانی است  که کودکی خردسال بودم. پدرم در خانه کیبورد و تار می نواختند و من همراه شان شعر می خواندم و همچنین در مهمانی ها و مراسم های دوستانه. من به مدت 1 سال در گروه کرال بودم و بعد از آن علاقه ی شدید و همچنین تشویق دوستان و فامیل باعث شد که کمی جدی تر شوم اما در ایران به دلایل قوانینی که برای خانوم ها بود و آنها اجازه خواندن نداشتند شرایط اش همچنین برای من  سخت بود دو،سه کاری انجام دادم اما هیچ وقت بر روی سایت یا جای پخش نشدند.  در سال 2008 با تشکیل گروه 143 به صورت کاملا حرفه ایی این هنر را دنبال کردم. این گروه رپ ، هیپ هاپ ، آر اند بی و پاپ می خواند.
دایورس:  شروع کار هنری من همزمان بود با گروهای  موسیقی مدارس، وقتی که نوجوان بودم به گروه موسیقی مدارس پیوستم. با رفتن به دانشگاه در افغانستان تمرکز بیشتری روی تحصیلاتم داشتم. پس از اتمام دانشگاه با پارادیس عزیزم آشنا شدم و علاقه ی هر دوی ما مشوقی شد برای هر دوی ما که گروه ای به نام 143 تشکیل دهیم و این کار را به صورت حرفه ایی دنبال کنیم. این گروه رپ ، هیپ هاپ ، آر اند بی و پاپ می خواند.

اولين آهنگ تان كدام است اولين آهنگ خو را در همكاري با كي ساختيد وتاحال چند آهنگ شنیداری و دیداری دارید؟
اولین آهنگ 143بند به نام (اولین بار) است که با همکاری هنرمند محبوب کشورمان شکیب مصدق عزیز و تکست دایورس در سال 2008ساخته شد. اما به دلیل نبودن استادیوی مناسب در هرات مجبور شدیم که در سال 2010 دوباره کار را باز سازی  کنیم و بخوانیم. تا به حال 7 کار شنیداری داریم که از این هفت آهنگ 5  آن دیداری می باشند.
شما که یک جفت هنری هستید آشنایی تان بایکدیگر از کجا آغاز شد یعنی چطور یکدیگرتان را شناختید تا اینکه نامزد شوید؟
ما سال 2008 با یکدیگر آشنا شدیم و کار هنری و گروه خود را با هم آغاز کردیم و بعد از 2 سال کار با یکدیگر، به دلیل  عشق و علاقه ایی زیادی که نسبت به یکدیگر داشتیم تصمیم گرفتیم تا در سال 2010 نامزد شویم.
استقبال علاقه مندان ازشماچطوراست؟
خوشبختانه تا به حال هر زمانی که بر روی استیژ برنامه ایی اجرا کرده ایم تعداد زیادی از مخاطبین به خصوص نسل جوان سبک و روش ما را پسندیده اند، هر چند تعدادی دیگری نیز هستند که از سبک و استایل ما خوششان نمیاید.
بانو پارادایس در مورد دشواري هاي فرا رآه هنرمندان بانو در افغانستان نظر شما چيست؟
خیلی راه دراز و دشواری را پیش روی داریم اما با این حال باید مبارزه کرد. متاسفانه هنوز مفکورهای مردم بسیار پایین و بسته است ، آنها نمی توانند قبول کنند که دختری با استایل جدید برقصد و آواز بخواند. ما دو آهنگ برای خشونت علیه بانوان داریم تعدادی از نسل جوان و روشن فکران این آهنگ ها را میپذیرند اما تعداد زیادی هستند که خیلی خیلی از این که یک دختر یا بانو فریاد زنهای دیگر را با ترانه  هایش فریاد میزند ، نمی توانند تحمل کنند. من و دایورس این راه را تا آخر ادامه خواهیم داد زیرا عاشق کارمان هستیم.
چقدر ذوق شما با هم دیگر هم خوانی دارد یعنی چند فیصد روی یک موضوع هردو به توافق میرسید؟
100 درصد در کارها با هم موافق هستیم، اگر مشکلی باشد باز هم با مشورت یکدیگر مشکل را حل می کنیم ، تا به حال به یک چنین مشکلی بر نخورده ایم چون بیشتر ایده ها و افکار مان مانند است.
هنرمند مورد علاقه تان كيست و چه کسی را الگوي رفتاريتان درموسیقی قرار ميدهيد؟
چون سبک های 143بند متفاوت است و  بیشتر از غرب الگو برداری میشوند ، بیشتر الگوهای این گروه نیز خواننده های غربی هستند. البته ما سعی می کنیم موسیقی افغانستان را با هنر غرب میکس کنیم و کارهای متفاوت ارایه کنیم.
ما اگر بخواهیم چند خواننده ی مورد علاقه ی مان را نام ببریم. بیانسه، ،ریحانا،  جنیفر لوپز، نیکی میناج، امی نیم، جی زی، لیل واین ، پیت بول ، انریکه اگلسیاس و... تعداد زیادی هستند که نمی شود همه ی آنها را نام برد.
شما که رپ میخوانید به نظرتان چقدر بستر موسیقی رپ درافغانستان مهیا است یعنی چقدر مردم با موسیقی رپ آشنایی دارند؟
تاریخچه ی رپ در افغانستان آنقدر کهنه نیست، اما این سبک طرفداران خاص خود را دارد و روز به روز شاهد پیشرفت و بهتر شدن این سبک هستیم.
 در مورد آهنگ هاي تان شعر و كمپوز آهنگ ها چگونه انتخاب ميكند و شعرهای آهنگ هایتان را بيشتر از كدام شعرا انتخاب ميكنيد؟
ترانه  هایی که می نویسیم و یا انتخاب می کنیم در سبک ها و موضوعات متفاوتی هستند. (اجتماعی ، عاشقانه، شاد و ...)  ترانه ها را یا خودمان می نویسیم و یا موضوع را می دهیم تا ترانه سرا برایمان بنویسد. آقای شکیب مصدق عزیز در این زمینه بسیار ما را کمک می کنند. کمپوز آهنگهای ما یا خودمان یا دوستان افغانی که با آنها همکاری می کنیم انجام میشوند، و تنظیم آهنگ ها توسط دوستان تاجیکستان یا ازبکستان انجام میگیرد.
 استفاده شما از انترنت چطور است در رابط با اين كه علاقه مندان تان با شما نزديك میسازد ؟
 اینترنت نقش مهمی در کار هنری ما دارد. توسط اینترنت و صفحه ی فیس بوک مان دوستان و طرافدارن خود را از کارهای جدید ، کنسرت ها و رویداد هایی که در پیش داریم با خبر میسازیم.
 در زندگی شخصی شما جفت هنر چقدر خود را موفق احساس میکنید آیا گاهی با هم دیگر خود قهر هم میشوید ؟
تا به حال هیچ مشکلی با هم نداشتیم و نخواهیم داشت ، چون ما با هم دوست و همکار هستیم و واقعا عاشق یکدیگر هستیم پس می توانیم روابط بسیار خوب ، عاطفی و همچنین کاری عالی با هم داشته باشیم. زندگی ما یک زندگی کاملا رویای است.
 با کدام آلات موسیقی آشنایی دارید و آهنگ هایتان را بیشتر در کجا ظبط میکند چه مشکلاتی دارید در این قسمت یعنی ظبط تهیه آهنگ های تان؟
ما به صورت ابتدایی با گیتار و کیبورد آشنایی داریم و تمرینات خود را با این آلات انجام میدهیم. بیشتر کارهایمان در استادیوهای تاجیکستان رکورد شده اند، اما چند کاری در استادیوی افغانستان – کابل رکورد کرده ایم. تنها مشکل این است که تهیه کننده و اسپانسر کارهایمان خودمان هستیم بنابراین نمی توانیم کارهایمان را زود زود به انجام برسانیم.
شما یک گروه موسیقی دارید به اسم 143 باند این گروه متشکل از کی ها است در مورد گروه خود بگوئید؟
گروه 143 یا 143بند، تشکیل شده است از پارادایس و دایورس. این دو کس تنها اعضای این بند هستند. 143بند برای این تشکیل شد چون ما عاشق یکدیگر هستیم و معنای آن  (آی  لاو  یو ) میباشد (دوستت دارم) که حرف 1 آی و 4 لاو و 3 یو را تشکیل میدهند، همچنین به این شکل به تمام کسانی که به موزیک ما گوش میدهند می گویم که دوستشان داریم
کار های جدید تان که روی دست دارید به علاقه مندان تا چیست؟
 کارهای بسیار متفاوتی در دست داریم که هم شاد هستند و هم چند کار اجتماعی، در حال حاضر یکی از این کارها رکورد شده  و در یک کنسرت نیز اجرا کرده ایم. روی کارهای جدیدمان بسیار کار می کنیم تا بتوانیم به بهترین نحو احسن آنها را ارایه کنیم.
در پايان سپاس از اينكه با من گفت وگو كرديد پيام شما براي خواننده هاي اين گفت و گو وعلاقه مندان تان چيست ؟

بابک جان سپاس از شما دوست عزیز و گرامی که این مصاحبه را با 143بند انجام دادید. پیام ما به تمام مخاطبین این است که آرزوهای خود را دنبال کنید و باور کنید که به آنها می رسید  به امید صلح و دوستی در کشور عزیزمان 143بند 







۱ نظر: