استفاده از محتویات این وبگاه با ذکر منبع مجاز است

۱۳۹۲ فروردین ۱۲, دوشنبه

صفیه نوری بانوی جوان موسیقی افغانستان


safia noori
صفيه نوري متولد ١٣٦٧/٢/١٥ در كشور ايران شهر تهران، فارغ التحصيل از رشته ادبيات، در سن ١٧ سالگي كه مصادف است با تاريخ ١٣٨٤ به همراه خانواده به كشور خود افغانستان باز گشت. در همان ابتداي بازگشت به وطن بعد از ٢ ماه اولين جشنواره هنري ستاره افغان آغاز شد كه با تبليغ از تلويزيون در اين پروسه اشتراك كرد به فكر آموزش موسيقي و هنر بعد از آموزش هنر خود تلويزيون از هنر جويان تازه كار ستاره ميسازد، ولي وقتي وارد پروسه شد متوجه شد كه اينجا برنامه رقابتي است و حداقل بايد كم و بيش از فهم موسيقي داشت كه آن زمان راه ادامه دادن را بايد فرا ميگرفت و بنا به نداشتن آگاهي از موسيقي ، مقامي درستي از آن خود نتوانست.


 
صفيه در ايران در دوران تحصيلي  مکتب (مدرسه) اش در مراسم و جشن ها سرود خواني ميكرد و بخش تآتر هم فعاليت داشت، اطرافيان و خانواده وي از ابتداي كودكي اش متوجه آواز سُر و روي گام خواندن او شدن و فهميدن استعداد احساس از آواز گرم اش ميشدن كه اين علت آمدنش به موسیقی و خواننده شدن شد. بعد از ختم ستاره افغان صفيه به صورت جدي و علمي اين راه را پيشه كرد، او در بخش( وكال ) آواز كارش را شروع كرد و ٢ سال بعدش اولين آهنگ خود را وارد بازار كرد به نام ( خيال) اولين بانو در آن كه ركورد را در بين بانوان نوجوان شكست ، آهنگ با استقبال بسيار گرم و از همان آهنگ علاقه مندان آواز صفيه پيوست.


 
او از همين فرصت استفاده و زحمت خود را بيشتر كرد و به خاموشي فرا نگرفت، پي در پي آهنگهايي چون ( عشق ) ( بلور سبز چشمان) ( دلكم تنگ شده ) كه يك آهنگ قرصك و ابتكار زيباي هنري اش به شمار مي ايد كه توانست با اين آهنگ هوادارانش را بيشتر سازد ... آهنگ قطغني ( دل دلكَم ) و باز هم آهنگ محلي هزارگي به نام ( بيه سر شيو سر شيو ) كه با خواندن اين آهنگ اولين آهنگ دعوت به اولين كنسرت در شهر دبي شد.







كنسرت پر جنب و جوش و حضور بي نهايت هوادارانش  در سال ١٣٨٨ با كليپ ( نفس من ) متقاوت با ديگر آهنگهايش، يك اهنگ تراژيد آرامبه دنبالش آهنگهاي ( خدا نگهدار ) ( خوشم ) ( شكوه) ( ٧ نت سر گردان ) ( آمد بهاران) ( دلبر) و در سال ١٣٩١ با آهنگ زيباي هزارگي ( ديلي عاشق ) كه ميتوان يكي از بهترين آثار هنري صفيه برشمرد صفيه به ساز گيتار علاقه مند است وي فعلا در رشته آموزش گيتار فعاليت دارد.صفيه در شهر هاي مختلف افغانستان كنسرتهايي را به اجرا گذاشته است.





به گفته وی: هنر موسيقي حرفه اي در افغانستان آن طوري كه بايد جاي بگيرد فعلا نگرفته اما خوش بين در آينده نه چندان دور است كه مردم افغانستان بيشتر با موسيقي ها و آوازهاي حرفه اي و استاندارد آشنا ميشوند و اين را ميتوانند درك كنند كدام هنرمند از نظر آواز قدرتي و مسلكي در چه سطح قرار دارد. چون من وقتي ديده هنري و بازتاب مردم را نسبت به ٥ يا ٦ سال پيش در افغانستان ميبينم، متوجه اين موضوع ميشوم كه مردم حالا زياد شنونده آهنگهاي ساده و غير حرفه اي نيستند. پيام آخرش به علاقه مندانمش اینست ( من با تمام سختي ها و مشكلاتي در افغانستان پيش روي دارم مبارزه كردم و خواهم كرد، من مال مردم هستم و براي مردم ميخوانم، من توسط هنر و آوازم سكوت زن را در افغانستان ميشكنم.

خواننده های مورد علاقه مرد: مرحوم احمد ظاهر، مرحوم ظاهر هويدا و آقاي فرهاد دريا

خوانند های مورد علاقه زن: خانم شهلا زلاند، گوگوش، سلين ديون

 به امید موفقت های هرچه بیشر بانو صفیه نوری و سپاسگزارم از ایشان که با وبلاگ گذرگاه هنر گفت وگو کردن  ومعلومات در مورد خود برای علاقه مندان خود ارایه کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر