استفاده از محتویات این وبگاه با ذکر منبع مجاز است

۱۳۹۱ بهمن ۱۳, جمعه

دشواری آوازخوان شدن برای دختران افغان



آخرین تمرین ها پیش از حضور در صحنه ی واقعی رقابت برای ستاره شدن لطیفه عزیزی یکی از جوان ترین شرکت کننده های برنامه امسال ستاره افغان است.  آرزو دارد یکی از بهترین آواز خوان های کشورش شود. اما هستند کسانیکه حضورش را برپرده ی تلویزیون تحمل نمی کنند.

لطیفه عزیز میگوید:( میترسم به خاطریکه هر کس اخطار میدادن که تو را می کشیم .. دیگه به او خاطر نمیتوانم به خاطریکه مشکلات زیاد است به او خاطراصلا نمیتوانم  اوطرف  طرف مزار شریف بروم.)

لطیفه از ولایت شمالی بلخ آمده  با حمایت خانواده اش وارد برنامه ستاره افغان شد. اما چندی نگذشت که سیل ملامت و تهدید های اطرافیان صحنه را بر خانواده اش هم تنگ کرد همراه با لطیفه خانواده اش هم به کابل کوچ کرده

غلام شاه عزیزی پدرلطیفه میگوید:( ما ترکمن مردم هستیم  ای گپ ها است بین قوام های ما پیدا میشه ای گپ ها  باز دیگه دیدم که پیشرفت کرد (لطیفه) باز راضی شدیم اینجا (کابل) آمدیم خانه مزار شریف است)

استقبال تماشا چیان حاضر در سالون از اجرای لطیفه اما در بیرون ازاین تالار بسیار به او ودیگر دختران آواز خوان روی خوش نشان نمیدهند.











شهلا زلاند آواز خوان  و داور ستاره افغان میگوید:( هر روزی که میگذرد آدم باید پیش برود نه پس ما پس رفته میرویم و مخصوصاً در قسمت خانم ها بسیار زیاد قید و قیودات است. و مخصوصاً در قسمت موزیک (موسیقی) موزیک (موسیقی) بسیار یک چیزی مقبول است و خانم ها در قسمت موسیقی باید باشند.)

در چند سال اخیر شماری دختران افغانیکه به آواز خوانی روی آورده اند بیشتر شده اما هنوز بخشی از جامعه سنتی و محافظه کار افغانستان آن هارا به رسمیت نشناخته است.

مظهر الدین فیض  روحانی دینی میگوید:

(برای طبقه اناث که این کاملا از لحاظ دین ناروا و نا جایز است که آنها در حضور مردم در حضور اجانب در حضور بیگانه ها آشکار شوند لباس های بسیار برهنه و نیم برهنه به تن داشته باشند و او جا برقصند و بخوانند وخوده به نمایش بگذارند اسلام این را کاملاً رد می کند.)

وضعیت زنان افغان در یک دهه گذشته کم وبیش متحول شده حالا بسیار از حقوق و آزادی هایشان دست کم  به روی کاغذ به رسمیت شناخته شده ولی نهاد های مدافع حقوق زنان میگویند هنوز راه درازی در بیش است تا زنان افغان به آنچه میخواهند برسند.

گزارش ازعلی سلیمی  ( تلویزیون فارسی بی بی سی )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر