استفاده از محتویات این وبگاه با ذکر منبع مجاز است

۱۳۹۱ اسفند ۳, پنجشنبه

ارکستر جوانان افغان در تور آمریکا


گروه ارکستر جوانان افغان پس از توری دو هفته‌ای و اجرای موسیقی در واشنگتن، نیویورک و بوستون در ایالات متحده آمریکا به کابل بازگشت. جان کری، وزیر خارجه آمریکا این گروه را «سفیران صلح» نامید و گفت این جوانان از موسیقی برای نشان دادن تغییرات مثبت در افغانستان طی دهه گذشته استفاده کردند.

این گروه قطعه ارکسترال «بولرو» اثر موریس راول فرانسوی را اجرا کرد که اولین بار در اپرای پاریس در سال ۱۹۲۸ اجرا شد. این قطعه در آمریکا توسط دانشجویان افغان و با همصدایی ویولن و ترومپت کلاسیک با رباب و سیتار در بوستون ایالت ماساچوست نواخته شد.

گروه موسیقی جوانان افغان این قطعه مشهور را در مرکز فرهنگی کندی در واشنگتن دی‌سی، سالن کارنگی در نیویورک، و سالن نیوانگند بوستون اجرا کرد. بوستون آخرین توقفگاه گروه در آمریکا بود. سفر و برنامه این گروه موسیقی از سوی وزارت خارجه آمریکا و سفارت آمریکا در کابل پشتیبانی شد.

نوازندگان جوان

نوازندگان گروه اغلب یتیم هستند و قبلا کودکان خیابانی در کشوری بودند که طالبان موسیقی را در آنجا ممنوع کرده بود.

نگین، دختر اهل ولایت ناآرام کنر در شرق افغانستان است. او می گوید: «برادرخوانده ۲۰ ساله‌ام برای چند روز مرا به کنر برد. افراد طالبان او را از اتوبوس پیاده کردند و از او پرسیدند که چرا ریشش را زده است؟ از او پرسیدند «تو چه جور مسلمانی هستی؟» بعد آنقدر او را زدند که از دست‌ها و پشتش خون جاری شد. این یکی از بدترین خاطرات زندگی من است.»

امروز این کودکان دیگر در خیابان پرسه نمی زنند و موسیقی آزادانه در افغانستان نواخته می شود و گروه ارکستر جوانان افغان در بهترین و مشهورترین سالن‌های موسیقی آمریکا موسیقی اجرا می کند و حالا نگین خاطرات جدیدی با خود دارد: «در نیویورک بالا را نگاه می کردیم تا بالاترین نقطه آسمان خراش‌ها را ببینیم اما ساختمان‌ها خیلی بلند هستند. نیویورک خیلی زیباست. هر سه شهری که دیدیم زیبا بودند اما نیویورک را از همه بیشتر دوست دارم.»

هنر، دستاورد زندگی

نام مسئول این تحول موسیقایی احمد سرمست است. او در سال ۲۰۰۹ موسسه ملی موسیقی افغانستان را در کابل بنیان نهاد و سپس ارکستر جوانان را تشکیل داد.

سرمست می گوید: «افتخار می کنم که گروهی از دختران و پسران جوان افغان در مدتی کوتاه به چنین دستاوردی در موسیقی رسیده اند و امروز به عنوان سفیران فرهنگ افغانستان و نشان دادن تغییرات مثبت در کشورشان به آمریکا سفر کردند.»

صدای آمریکا



۱۳۹۱ بهمن ۲۳, دوشنبه

آهنگساز افغان برنده جایزه گرمی شد





آقای اکرم موسیقی را در افغانستان، چکسلواکیای سابق، آمریکا و کوبا آموخت.

برای نخستین بار یک آهنگساز افغان برنده جایزه گرمی در آمریکا شده است.

عمر اکرم، آهنگساز افغان-آمریکایی دیشب در پنجاه‌ وپنجمین مراسم اهدای جوایز گرمی در لس آنجلس آمریکا جایزه بهترین "آلبوم نسل جدید" را برای آلبوم Echoes of Love یا پژواک‌های عشق دریافت کرد.

عمر اکرم ۴۸ ساله در شهر نیویورک متولد شده و فرزند یک دیپلمات افغان است که در دهه شصت میلادی در سازمان ملل کار می‌کرد.

او موسیقی را در افغانستان، چکسلواکی سابق، آمریکا و کوبا فراگرفت و پیانو را در شش سالگی آموخت.

آقای اکرم تا کنون چهار آلبوم موسیقی تهیه کرده که آلبوم‌های دیگر آن نیز در کشورهای غربی استقبال شدند.

پژواک‌های عشق

آلبوم پژواک‌های عشق که سال گذشته به بازار آمد، دوازده آهنگ دارد و عمر اکرم گفته‌ که این آلبوم نتیجه تجارب ازدواج و پدر شدنش بوده است.

آقای اکرم گفت:"ما بر روی این آلبوم دو سال کار کردیم و وقتی به بازار آمد، استقبال از آن باور نکردنی بود."

در این آلبوم رومان استگنارو، گیتاریست مشهور پرویی، گیتار، چارلی‌ بشارت، ویلون نواز مشهور آمریکایی-فلسطینی ویلون و میلاد یوسفی، تبله نواز افغان تبله نواخته اند.

شش آلبوم از هزارها آلبوم فرستاده شده به اداره جوایز گرمی، نامزد دریافت جایزه گرمی برای آلبوم نسل جدید شده بود.

پنجاه و پنجمین مراسم گرمی در آمریکا دیشب به کار خود پایان داد. در این مراسم که در شهر لس‌آنجلس آمریکا برگزار می‌شود، به بهترین‌های دنیای موسیقی جایزه می‌دهند.

جایزه گرمی، از معتبرترین جایزه‌های صنعت موسیقی جهان به شمار می‌رود.

عمر اکرم در افغانستان

آلبوم‌های عمر اکرم بیشتر در کشورهای غربی شهرت دارند و افغان‌ها با نام و آثار او چندان آشنا نبوده اند.

اما چنان‌که خود او می‌گوید در ماه‌های اخیر تعداد افغان‌هایی که در کنسرت‌های او شرکت می‌کنند افزایش یافته.

او گفت با شماری از اهالی موسیقی افغانستان که در غرب زندگی می‌کنند رابطه هایی دارد اما هیچ وقت کار مشترکی با آنها نداشته است.

Omar Akram accepts his award at the 55th Annual GRAMMY Awards Pre-Telecast Ceremony on Feb. 10 in Los Angeles

 

۱۳۹۱ بهمن ۲۱, شنبه

دختران افغان در نمایش مد کابل Kabul Afghan girls in fashion show


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
عکس ها ازبی بی سی

دختران افغان در نمایش مد کابل

 

یک نهاد مدافع حقوق زنان موسوم به "زنان جوان برای تغییر" در افغانستان، یک نمایش مد لباس را با حضور دختران افغان در کابل برگزار کرد.

در این نمایش مد سیزده مدل و از جمله صبریه دانشجوی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل شرکت کردند.

 

در این نمایش بیش از 30 طرح لباس افغانی نمایش داده شد.

هدف از این راه‌اندازی این برنامه تقویت نقش زنان و دختران در امور اجتماعی خوانده شده است.

مدلها برای شرکت در این نمایش، حدود دو ماه تمرین کردند.

مسئولان این نمایش به خبرنگاران و رسانههای خارجی اجازه دادند که از پشت صحنه نمایش هم عکس و فیلم بگیرند و با مدلها مصاحبه کنند.

این نمایش در یک رستوران برگزار شد و راهرو این رستوران محل مناسبی برای نمایش مد نبود.

نمایش مد در افغانستان سابقه چندانی ندارد.

دختران در افغانستان کمتر حاضر می شوند که در مقابل دوربین قرار بگیرند، اما حضور آنها در این برنامه توجه بسیاری را جلب کرد.

در این نمایش مد تنها خبرنگاران رسانههای خارجی دعوت شده بودند.

 

Kabul Afghan girls in fashion show

 

A women's rights organization called "Young Women for Change" in Afghanistan, a fashion show to be held in Kabul with Afghan girls.
Thirteen models in the fashion show and the Fine Arts Faculty of Kabul University students participated Sbryh.

It displays more than 30 projects in Afghan uniform queries.
The launch of this program is to strengthen the role of women in public affairs has been read.
Models for the show, rehearsed for about two months.
Officials, journalists and foreign media were allowed into the show from behind the stage to take pictures and videos with the models to be interviewed.
The show was held in a restaurant and the hallway of the restaurant was the perfect location for a fashion show.
In Afghanistan, history is not a fashion show.
Little girls in Afghanistan are now placed in front of the camera, but their presence attracted a lot of interest in this program.
The only foreign reporters were invited to a fashion show

 

۱۳۹۱ بهمن ۲۰, جمعه

گروه مورچه ها


گروه موسیقی مورچه ها امروز در شهر کابل در رستوان صوفی برنامه اجرا کردند به همین خاطر معرفی مختصر این گروه را برای علاقه مندان ارایه میداریم

مورچه ها گروه هی که نخستین بار در سال 2005 میلادی توسط گروهی از جوان های هرات پایه گذاری شد. مورچه ها باسبک راک و بلوز و ته لهجه فارسی بدخشانی و هراتی وهزاره می خواندند.

اولین آلبوم این گروه در 2007  به نام ((گزارش اقلیت)) به بازار آمد در این آلبوم شکیب مصدق میخواند و مسعود حسن زاد گیتار مینواخت.

از همان اول دغه غه این گروه اعتراض و فریاد از نا هنجاری هایی اجتماع بود در آلبوم و ترانه هایشان هویدا بود. بمباران ناتو در «هلمند» تا حرف یک کلام بنیاد‌گرایان و برد فرصت‌طلب‌ها «ایدز، آمریکا، دموکراسی- قرن ما قرنی نازنین است- سر خط اخبار افغانستان- از برکت جهان همین است». این واژه های هستند که در آلبوم  گزارش اقلیت و ترانه های گروه مورچه ها به فریاد در آمدند. این گروه از زمان ایجاد تا کنون برنامه های متعددی برای علاقه مندان خود ارایه کرده اند.  مسعود حسن زاده، گیتاریست، کمپوزر و رهبر این گروه است گروه مورچه در شهر کابل فعالیت می کنند.قابل یاد دهانی است که این چنین گروه ها در افغانستان و در موسیقی افغانستان بی سابقه بوده






عکس ها از فیس بوک

۱۳۹۱ بهمن ۱۵, یکشنبه

آهنگ گلهای یادگاری از صدیق شباب واستاد آرمان

 
آهنگ گلهای یادگاری از صدیق شباب واستاد آرمان
Sediq Shabab & Ustad Arman Golhay-e-Yadgari 
 
 
 
 
 

۱۳۹۱ بهمن ۱۳, جمعه

دشواری آوازخوان شدن برای دختران افغان



آخرین تمرین ها پیش از حضور در صحنه ی واقعی رقابت برای ستاره شدن لطیفه عزیزی یکی از جوان ترین شرکت کننده های برنامه امسال ستاره افغان است.  آرزو دارد یکی از بهترین آواز خوان های کشورش شود. اما هستند کسانیکه حضورش را برپرده ی تلویزیون تحمل نمی کنند.

لطیفه عزیز میگوید:( میترسم به خاطریکه هر کس اخطار میدادن که تو را می کشیم .. دیگه به او خاطر نمیتوانم به خاطریکه مشکلات زیاد است به او خاطراصلا نمیتوانم  اوطرف  طرف مزار شریف بروم.)

لطیفه از ولایت شمالی بلخ آمده  با حمایت خانواده اش وارد برنامه ستاره افغان شد. اما چندی نگذشت که سیل ملامت و تهدید های اطرافیان صحنه را بر خانواده اش هم تنگ کرد همراه با لطیفه خانواده اش هم به کابل کوچ کرده

غلام شاه عزیزی پدرلطیفه میگوید:( ما ترکمن مردم هستیم  ای گپ ها است بین قوام های ما پیدا میشه ای گپ ها  باز دیگه دیدم که پیشرفت کرد (لطیفه) باز راضی شدیم اینجا (کابل) آمدیم خانه مزار شریف است)

استقبال تماشا چیان حاضر در سالون از اجرای لطیفه اما در بیرون ازاین تالار بسیار به او ودیگر دختران آواز خوان روی خوش نشان نمیدهند.











شهلا زلاند آواز خوان  و داور ستاره افغان میگوید:( هر روزی که میگذرد آدم باید پیش برود نه پس ما پس رفته میرویم و مخصوصاً در قسمت خانم ها بسیار زیاد قید و قیودات است. و مخصوصاً در قسمت موزیک (موسیقی) موزیک (موسیقی) بسیار یک چیزی مقبول است و خانم ها در قسمت موسیقی باید باشند.)

در چند سال اخیر شماری دختران افغانیکه به آواز خوانی روی آورده اند بیشتر شده اما هنوز بخشی از جامعه سنتی و محافظه کار افغانستان آن هارا به رسمیت نشناخته است.

مظهر الدین فیض  روحانی دینی میگوید:

(برای طبقه اناث که این کاملا از لحاظ دین ناروا و نا جایز است که آنها در حضور مردم در حضور اجانب در حضور بیگانه ها آشکار شوند لباس های بسیار برهنه و نیم برهنه به تن داشته باشند و او جا برقصند و بخوانند وخوده به نمایش بگذارند اسلام این را کاملاً رد می کند.)

وضعیت زنان افغان در یک دهه گذشته کم وبیش متحول شده حالا بسیار از حقوق و آزادی هایشان دست کم  به روی کاغذ به رسمیت شناخته شده ولی نهاد های مدافع حقوق زنان میگویند هنوز راه درازی در بیش است تا زنان افغان به آنچه میخواهند برسند.

گزارش ازعلی سلیمی  ( تلویزیون فارسی بی بی سی )